multimedie

Tuesday, November 29, 2005

Den 29/11/2005. Multimedie på godt og ondt.

Her til at begynde med vil jeg lige slå fast, at det er 95 % godt og 3% ondt, de sidste 2% er klar til det uvisse, det eventuelt vil opstå.

Der er sket meget for mig her på grenvalg efterår 2005. Lige nu er jeg godt tilpas med, at jeg valgte Multimedie som mit 1. grenvalgs fag. Det har/er dejligt at have tid til at gå i dybden med et fag.

Det hele startede med en introduktion til faget, og ja nu ca. 3 måneder senere forstår jeg meget bedre mine notater, som jeg tog denne gang. Jeg har oplevet, at hele mit følelsesregister har været i anvendelse, det ene øjeblik en stor glæde, og det andet en dyb fortvivlelse over, at det ikke ville, som jeg ønskede.

Jeg er en del af et hold, som har arbejdet sammen og bestemt også meget af tiden solo. Der har været vores to undervisere/vejleder Helen A. Clemensen og Lis Faurholt, der har sørget for en rød tråd igennem perioden. Jeg tog udfordringen op, gik frisk i gang og har oprettet og skrevet brugt mit håndelag i perioden, samt jeg har læst meget godt litteratur.

Så er jeg blevet ”Blogger”, Jeg har jo denne Weblog, her i cyberspace, og derved har jeg valgt, at alle som har interesse herfor, er velkommen at kikke med i mit multimediestudie. Næsten 20 millioner mennesker verden over, har skiftet den håndskrevne dagbog, med yderst private tanker og følelser om livet og dagligdagen, ud med en weblog. De har valgt at gå på internettet, for at fortælle andre i cyberspace om deres liv, tanker og interesser i en elektronisk weblog. Derved er der mulighed for, at kommentere fortællinger i hinandens weblogs. Det er en oplagt mulighed til, at lære andre dele af verden at kende på en god og fredelig måde. Diskutere, give ideer og dele erfaringer med hinanden. Der er mulighed for, at opleve verden fra den fredelige side, og ikke kun fra det, som medierne har valgt at bringe. Det, der er skønt, er at man jo kan blogs videre til en anden blog, hvis man var kommet ind på en, man ikke ville bruge tid på. Jeg har ikke fejet noget ind under et gulvtæppet på min blog, men har brugt mig selv, på for mig en god måde.

Jeg finder dette Virtuelt fællesskab af bloggere for en gode, det er godt, hvis andre kan bruge, det jeg skriver, til noget, og det er sjovt, når der kommer kommentarer fra andre. Jeg elsker at udveksle meninger med andre og jeg har selv en holdning til mange ting, så på den måde kan man jo også bruge en blog til at reflektere over nogle ting og emner, som andre blogs brugere måske kan identificere sig med, det som jeg skriver - eller også så får jeg nogle input fra andre med en anden holdning. I perioden har jeg ind imellem savnet nogle flere kommentar fra mine medstuderende på mine indlæg, men jeg har selv forståelse for, at faget tager meget tid, bare det obligatoriske pensum, så overblikket og tiden er jo forskellige for os alle. Jeg har selv en lang arbejdsuge ved siden af studiet, og det er sikkert mange lignende forklaringer på, hvorfor diskussionen ikke har været så stor. Mine indlæg har sikker været for lange, og så har de trykket sig vide :)

På min næste blog vil jeg vælge en anden måde at stille den op på. Det er det, der er så dejligt, der er mulighed for, at sætte sit eget præg på ens egen blog.

Jeg vil i et senere indlæg skrive mere om, hvad jeg også har lært i multimedie.
Tak for at du læste hertil.

Saturday, November 26, 2005

Postkort.

Friday, November 25, 2005

Den 25/11/05 Opgaven med lyd har flyttet min viden meget.

Jeg har igennem nogle dage arbejdet meget med denne opgave, og i denne periode har jeg prøvet mig selv af på mange måder, uden at jeg har valgt det bevidst.Når jeg ser tilbage på den proces, der har været igennem denne opgave, kan jeg udlede, at jeg er meget tålmodig og udholdende.
For der gik lang tid, og en del arbejde inden jeg kom ind i Audacity. Da jeg har erfaret fra de tidligere temaark, at det er en stor fordel, at bruge tid på at sætte sig ordentlig og grundig ind i opgaven, og den literatur m.m. der hører til opgaven, så er det nemmere. Temaarket er skrevet let forståelige ,og der er mange gode link.
Når der eventuelt opstår problemer, er det for mig ofte, den måde jeg opfatter hvordan opgaven er, men i det tilfælde kunne jeg ikke få downlodet midt i audacity. Så vil jeg lige fremhæve muligheden for at fåvejledning, den er hurtig. Jeg ville så gerne selv have kunnet lave opgaven, og så sendt den på bloggen, men det går ikke altid, som man ønsker, for denne opgave endte med, at min læringsproces måtte en tur rundt om nogle hjælpende hænder, der bistod med råd og dåd.Tak for dtte.
Jeg erkendte, at jeg ikke kunne komme videre med Audicity og søgte hjælp i sofahjørnet, som er et forum, hvor der er mulighed for at få vejledning.
Manualbasen har været, og er det stadigvæk dejligt at søge hjælp i, for der står meget godt og det er bestemt let forståeligt.
Jeg valgt dette lille vers af en ukendt forfatter og har lavet lidt ekstra lyde på, det er ikke så perfekt som jeg gerne ville lave dette men jeg har talt ind sat effekter på og haft det sjovt med det, og jeg er også blevet lidt mere ydmyg, overfor film verden og musikbrancen, for der må virkeligt bruges en del lyd og ikke mindst tiden jeg har fået stor "respekt", så på den måde har opgaven ændret min viden.

Tema 3 opgave 3 Lyd.

Tuesday, November 22, 2005

Hilsner til alle. 2005.


Kære Multimediegrenvalg efterår 2005.

I ønskes alle held og lykke i multimedie, lørdag den 3. december 2005.

Vi har alle brugt dejlige gode timer på dette fag, så de bedste hilsner fra mig.

Karin.





Jeg har i aftes brugt mindst et par timer på at ville sende jer en hilsen med et postkort på min blog.
Lone har på Asterix bloggen lavet et dejligt kort med en hilsen til os , og jeg tænkte, det er smart, det må jeg prøve.
På Lises blog havde jeg seet et link til delivr og beskrivelsen af hvordan jeg lavede disse kort forklaret tydeligt og altsammen så godt , men jeg troede at jeg kunne sende til min blogadresse og på den måde sende jer alle en hilsen.
Jeg ville ikke i seng før, det var udført; men over midnat måtte jeg kaste håndklædet i ringen, og skrive til Sofahjørnet og høre hvad jeg manglede for at sende til min blog.
Svaret var her til morgen. postkortene er ikke beregnet til at lægge i en blog, men til at sende til en mailadresse.
Dette billed jeg har på mit kort til jer, har jeg sendt i bloggen på normal måde, men hilsen og tanken er den samme.

Sunday, November 20, 2005

Antal billeder i Babarose.

Jeg har i dag ændret nogle af mine animationer, i håb om at jeg kunne få lidt gang i dem på min multimedie blog.

Samtidlig jeg har erfaret, at selv om jeg synes at anvende samme fremgangsmåde, falder størrelsen af billederne på bloggen forskelligt ud.

Større antal billeder i Babarose, giver mindre størrelse på animationen på bloggen.

De to animationer- som jeg ikke før har fået til at virke på bloggen - har jeg i dag sendt en tur i Photobucket, og ad den vej fået dem til at virke på min blog.

Jeg har det godt med, at jeg har fået de sidste to animationer igang på min blog, det er jo ligesom det, der er formålet i at sende animationer ind på min blog. :)

Blomsterfotos i animation.20/11/05.

Image hosted by Photobucket.com

Her er forskellige vinkler af nogle af mine fotos fra egen have.

Friday, November 18, 2005

Giraffer på spring.


Her er lidt ændringer på mit billed, jeg har tilført en giraf mere og en kastanie for at vise hvor hurtigt man kan ændre på et billed.
jeg har brugt eplispeværktøjet og denne gang har jeg kopieret med control c og v, ind i billedet.

Monday, November 14, 2005

Opgave 2 Animation Millemus.

Image hosted by Photobucket.com


Jeg har denne gang hentet Millemus frem, fået billederne ned i størrelse, anbragt i egen mappe klar til at jeg ville ”Klippe og klisteret”. Jeg har arbejdet i Adobe Fotoshops, hvor jeg har arbejdet med to udvalgte billeder fra min Millemus serie. Det har krævet stor tålmodighed, idet jeg fandt det utrolig tidskrævende, selv om jeg havde læst godt på ”lektien” inden. Jeg måtte på den nogen gange, jeg brugt forskellige værktøjer fra arbejdsprogrammet og måtte slette nogle gange, inden det lykkedes mig ved hjælp af det magnetisk lassoværktøj, derefter flyttede jeg den udskårne mus ind på det udvalgte bundbilled. Denne proces blev flyttet seks gange, og så blev de lagt i lag og gemt i et filformat, der hed psd som er Adope fotoshops eget format. Jeg har lavet den om til gif i mappen, så jeg kunne bruge dem i Barbarose. Denne del af opgaven har jeg nydt, for jeg føler, at have et godt kendskab til Barbarose, som jeg i mine tidligere opgaver har arbejdet med. Så kom jeg til Photobucket som drillede mig at oprette, jeg måtte ændre på

Friday, November 11, 2005

Et foto fra Florø med lysende effekt.


Jeg har her ændret lidt på et billed, jeg har taget i Florø.
Jeg startede i Filter, Filtergalleri og effekter og så tog jeg lysende effekter, og ændrede billedet så det kom til at se sådan ud. Jeg kan se, der er mange muligheder med et billed, og denne efekt kan jeg godt lide.

Thursday, November 10, 2005

Kastanie collage.



Jeg har idag fået købt og installeret Adobe photoshop på min computer, og skulle lige lege lidt.

Her har jeg leget lidt med mine kastanie billeder,som jeg har forvrænget lidt og givet en bølge. Derefter har jeg, kopieret min giraf ind i det forvrængede billed, og bevidst har jeg beholdt giraffen i klar, da fokuset på min collage skal rettes mod denne giraf med den skæve hale.

Jeg har stor lyst til at prøve noget af alle de andre muligheder, der er med collage, og så snart jeg har lidt mere tid, vender jeg tilbage.

Monday, November 07, 2005

Ændring af min mening efter vidensdeling.

Noget af det jeg hæfter mig ved vores obligatoriske litteratur i multimedie er, at Carsten Jessen er god til at fokuserer på børnekulturen, frem for det enkelte barn som individ. Jeg har fulgt med i debatten omkring børns computerbrug i deres barndom, og det er interessant, at følge de forskellige fagfolks meninger omkring børns computerbrug.

Jeg har også flyttet mig, efter min viden omkring emnet er blevet udvidet, og jeg må her sande, at det er bedre sent end aldrig. Jeg har læst og fulgt med i medierne og faglitteraturen, og her kan jeg se, at der er andre end mig, der har haft en opfattelse af at børns brug af computeren for at være asocial. I dag mener jeg, at computeren er med til, at børn også her kan indgå i sociale fællesskaber, og at det er en tendens, der bliver mere og mere udbredt. Der er jo også mulighed for, at børnene kan få kontakt med hinanden på tværs af alderskel.

Computeren er et medie, som børn har interesse for, og de kan bruge dette på mange måder. Det er jo ikke kun spil, der har børnenes interesse, vi hørte jo, Marianne fra http://www.dudu.dk/ fortælle om alle de børn, der besøger hendes hjemmeside, og ligeledes er der en del børn, der bruger http://www.arto.dk/.

Carsten Jessen er inde på, at computerspillene er et børnekulturelt fænomen. (Side 44 i nye børnesyn Vera no.18. jan. 2002 en artikel af Gry Faurholt, stud. Mag. Institut for idehistorie. Århus Universitet). Han har analyseret, den kontekst og praksis som computerspillet indgår i, og finder her et børnekulturrelt fortolkningsfællesskab. Det er ikke teksten, der er det vigtigste; men det er afhængigheden af fællesskabet, som fortolker teksten, der er vigtig. Dette fører til den fælles forståelse. Så på den måde er computeren jo et redskab til, at det enkelte barn /unge kan sidde og aflæse, om og med det sociale fællesskab, som barnet her indgår i.

Det er spændende læsning, og jeg kan virkelig mærke, at der rokkes ved mit syn på anvendelses af en computer.

Er der her på grenvalg 2005 andre, som også har flyttet deres holdninger til børns brug af computeren her i perioden?

The WeatherPixie
Free Website Counters
bun and thigh max
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from mrskarin913. Make your own badge here.
www.flickr.com
mrskarin913's photos More of mrskarin913's photos
adopt your own virtual pet!