multimedie

Sunday, October 09, 2005

Den 09/10/2005.Tanker fra kastanier til børns kultur.

Her i dag kom jeg sådan til at tænke på børns leg med kastanier, og min families brug af kastanier igennem generationer. Det er jo sådan her i Danmark, at når vi når efteråret, kan man samle kastanier ganske gratis op i vores natur, hvilket jeg finder dejligt. Det starter i oktober, så falder kastanierne ned fra træet, for at sikre artens kommende generationer. Frugten er den del af planten, hvor frøet sidder, og hos Hestekastanjens frugt består den af en pigget kapsel, hvori de 1-2 frø, som man normalt kalder kastanjer, ligger. Denne Hestekastanje, som jeg har taget billeder af, kan ikke spises, men der findes nogle, som man kalder de ægte kastanier.(Politikens Håndbøger, Familien i Naturen side 40). Hvis der er interesse for det, så arrangeres der ture ud i naturen rundt om i landet, hvor man kan gå ind på http: // www.naturnet.dk/

Der er mange anvendelsesmuligheder med kastanier, her kan jeg nævne, at børn kan lave dyr med kastanier og tændstikker, ædderkopper af kastanien, tændstikker og garn. De voksne kan bruge dem i dekorationer, og krukker som bordpynt m.m.

Igennem generationer er udtrykket ” at rage kastanierne ud af ilden ” blevet anvendt. Det siges, at det stammer fra en fabel om aben, der lod katten rage de ristede kastanjer ud af ilden og selv åd dem. Ja i perioder, har jeg følt, at Lis og Helen har måttet udføre et ubehageligt arbejde for at hjælpe mig ud af en vanskelig situation, som jeg selv har bragt mig i.:)

Det jeg reflekterede over i formiddags var, at mine forfædre også legede med kastanier, og jeg synes, der er en rød tråd igennem den måde, de legede på, og så den måde børnene leger med dem i dag. Der er dog også undtagelser for på mindst et punkt, er der sket en ændring. For kulturen har også ændret sig, f.eks. når børnene legede købmand og brugte kastanier som penge, sammenlignet med når børn leger ”købmand” i dag, så betaler de med kort. Jeg opdagede, at de stod med en pind i hånden på ca. 7 cm., og sendte den lidt til højre og førte den tilbage imens barnet sagde bib.bib.bib.
Børns leg må her være kultur af børn, og det er det med den røde tråd - for dengang mine oldeforældre var barn, legede børnene mest selv. Her vil jeg lige drage Beth Junkers tredeling af børnekulturen ind, http: // www.carsten-jessen.dk
Da mine forfædre var barn, var det klart, at børnene legede selv og skulle helst ikke ses og høres. I dag er jeg glad, når jeg ser den leg som børnene selv har ”opfundet ”, bl.a. den jeg tidligere har nævnt. Da jeg var barn, brugte man ikke ordet kultur, man legede bare og havde en god fantasi. Kultur for børn var, når vi var i cirkus, biografen, tivoli, museer. Så er der også begrebet Kultur med børn, det var, når vi var sammen som familie på ture, ved vandet, på camping, spillede kort, mølle og dam (det var ikke noget med at lade børnene vinde). I dag ved vi, og anerkender at børn har deres egen kultur.

4 Comments:

Blogger lis faurholt said...

Det er mange og interessante tanker, du gør dig over kastanjer. Jeg synes især, at det er spændende, at du kommer vidt omkring med de mange forskellige facetter ved kastanjen, du inddrager.
Baggrunden for formuleringen: ’at rage kastanjerne ud af ilden’ kendte jeg ikke. Det er egentligt for dårligt, når man rask væk bruger udtrykket. Men sådan er det sikkert med så meget.....
Jeg er især (fagligt) glad for, at du har øje for legens sammenhæng med tiden, den leges i. Mange voksne har et nostalgisk forhold til børns lege og synes, at nutidens børns lege er mindre værd end de gamle lege. Du har et godt blik for, at det jo ofte de samme lege, men selvfølgelig tilpasset den verden, ungerne lever i. Da jeg var barn, legede vi f.eks. cowboys og indianere og Sorte Zoro (jeg var ret skrap med en pisk :) – råstoffet var de film, vi så i biografen søndag eftermiddag, men børns lege er selvfølgelig anderledes i dag, hvor råstoffet til legene er noget andet. Børns egenkultur er ikke en statisk ting, der foregår altid en udveksling mellem den kultur, de voksne har skabt for børn og børneflokkens nyfortolkning af den verden, de vokser op i.

2:05 PM  
Blogger mrskarin913 said...

Hej Lis.
det er da dejligt at "få besøg" på min blog. jeg har valgt at bruge denne blog lidt fagligt, for at kæde lidt oplysning tiæ opgaverne.
jeg gør det først for mig selv og så er det fint hvis andre kan bruge denne.
det med lege igennem tiden følger altid den kultur der er lige nu. og det er jo da det der er så spændende.
Da jeg for et år siden havde 4 børn på 3 år i dagpleje, da brugte jeg meget tid, til at iagttage deres leg. De to af børnene, der havde ældre søskende tilførte gruppen nye former for leg. det er jo didensdeling i småbørnehøjde og, det var sjovt. Det kan være jeg indreger flere eksempler senere.
MVH Karin.

6:15 AM  
Blogger mrskarin913 said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:15 AM  
Blogger mrskarin913 said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:15 AM  

Post a Comment

<< Home

The WeatherPixie
Free Website Counters
bun and thigh max
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from mrskarin913. Make your own badge here.
www.flickr.com
mrskarin913's photos More of mrskarin913's photos
adopt your own virtual pet!